måndag 9 januari 2012

Hur ser islam på politik?

Politiken, i betydelsen att styra ett folk och ett land, är en del av islam. Landet eller nationen, ska ha islamiska lagar (Shari’ah). I den rådande situationen, d.v.s. i frånvaron av en gudomlig personlighet som profeten eller imamen, ska regeringen utses genom val. Regeringen ska alltid ta hänsyn till folkets vilja.

Innebär detta då att det är ett demokratiskt styre? Nej, det är inte. Demokrati betyder att folket styr, men i islam styr i första hand ”den gudomliga lagen“. Skillnaden ligger i att i en demokrati kan den som regerar t.ex. tillåta att tillverka alkohol om en majoritet av folket kräver det. I islam har den som regerar alltid ett ansvar att se till att den gudomliga lagen blir gällande när motsättningar uppstår mellan den gudomliga lagen och majoritetens vilja. I det nämnda exemplet skulle alltså den som regerar förbjuda alkohol tillverkning mot majoritetens vilja. Majoritetens vilja kan bara gälla så länge den inte motsäger den gudomliga lagen.

Några huvudprinciper som styr en islamisk politisk regering är:
  • Rättvisa: “Gud befaller eder förvisso … att döma rättskaffens då I dömen mellan människor. GUD befaller er att ... när ni dömer mellan människor, döma rättvist.
  • Jämlikhet: Detta för att få bort rasistisk och etnisk diskriminering av människor. “Människor, vi hava förvisso skapat eder av man och kvinna och indelat eder i folk och stammar, för att I skolan känna varandra. Den förnämste av eder inför Gud är den gudfruktigast bland eder. "Människor! Vi har skapat er av en man och en kvinna, och Vi har samlat er i folk och stammar för att ni skall lära känna varandra. Inför Gud är den av er den bäste vars gudsfruktan är djupast. Gud vet allt, är underrättad om allt.
  • Medbestämmande: ” … överenskommelser (beslutas) genom ömsesidigt samtycke…          och som [i allt] iakttar regeln om samråd ...
  • Fred: ”om de äro benägna för fred, så må även du vara benägen därför och förtrösta på Gud. Men visar de sig villiga att sluta fred, var då själv beredd till det och lita till Gud.
  • Försvar och trygghet: “KÄMPA för Guds sak mot dem som för krig mot er, men var inte de första som griper till vapen; Gud älskar sannerligen inte angripare.
  • Islamisk enhet: “Detta ert samfund är i sanning ett samfund och Jag är [allas] er Herre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar