måndag 9 januari 2012

Är inte vissa islamiska lagar och straff omänskliga?

Det är uppenbart att vissa som får höra talas om att hugga handen av en tjuv tycker att det är omänskligt att göra så. Men om man ska bedöma en lag måste man se på den i ljuset av dess effekter på samhället, inte på vilka intryck den kan ge.

Faktum är att de flesta av de lagar som i det här sammanhanget kan tyckas vara mänskliga, får i realiteten omänskliga effekter och resultat. Till exempel så dödas tusentals oskyldiga människor varje dag runt om i världen vid väpnade rån. Dessa tusentals oskyldiga män, kvinnor och barn faller offer för någons våghalsighet. Och det är något som hade kunnat avsevärt begränsats och förminskats om straffen hade varit hårdare mot tjuvar och mördare.

Faktum är att de som dödas vid väpnade rån tillsammans med de tjuvar som handhuggs i de länder som tillämpar islamiska Shari’a är anmärkningsvärt mindre än de som dödas av väpnade rån i länder som tillämpar andra “världsliga” lagar.

Det skulle troligen visa sig att de “omänskliga” lagarna får mänskliga resultat och effekter på samhället. De “mänskliga” strafflagarna i sin tur visar sig ha en oerhört omänsklig effekt på samhället.

  • De islamiska lagarna skyddar dessutom inte bara oskyldiga från att falla offer för tjuvar och mördare. De skyddar också individen från att ta steget att bli rånare och mördare. Med andra ord - dessa lagar hjälper till att förhindra att den oskyldige blir en brottslig samtidigt som de hjälper till att förhindra att andra bli offer för brottslingarna
  • Dessa lagar kan hur som helst bara tillämpas under islamiska förutsättningar. En tjuv kan bara straffas om den islamiska staten har kunnat garantera honom en skälig levnadsstandard. Den man som rånar för att kunna överleva eller föda sin svältande familj betraktas inom islam som ett offer snarare än en lagbrytare
  • Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar